JÄRVAVECKAN
Tjoho. Snart är det dags. Vi har två samtal torsdag 2 juni kl 16-17
1) Läsning och bildningens i skolsegregationens tid
Vi samtalar om hur läsning kan kompensera för de negativa konsekvenserna av skolsegregation, boendesegregation och klassklyftor. Läsning är också ett redskap för individen att ta plats i det demokratiska kretsloppet. Läsfrämjarinstitutet arbetar med designade lösningar för att nå dem som bor i strukturellt missgynnade områden och som många litteratur- och kulturinstitutioner har svårt att nå.
Medverkande: Karen Austin, verksamhetsstrateg segregation, Alexandra Pascalidou, journalist och författare, Happy Hilmarsdottir, grundskolechef Järva, Marlen Eskander, grundare, Läsfrämjarinstitutet.
2) Berättelsers djup och bildningens potential
I samtalets andra del är fokus på de djupare dimensionerna i bildning och varför berättelsen är en avgörande del i dem. Upplevelsen av meningsfullhet i lärande och utveckling är livsnödvändig. Det handlar också om skolans och pedagogikens potential att stärka individen och hens förståelse av sig själv och sina möjligheter i världen. Till sist handlar det också om läsningens och litteraturens kraft att just genom berättandet och konsten berika människors liv.
Medverkande: Karen Austin, verksamhetsstrateg segregation, Anusha Andersson, grundare Historieberättarna, Ruhi Tyson lektor i pedagogik med fokus på bildning och berättande, Lars-Göran Jacobsson rektor Askebyskolan och Marlen Eskander, grundare Läsfrämjarinstitutet
@anushacaroline@pascalidou@dadtrini.65@ruhityson@marleneskander@happyhilmarsdottir@larsgöranjacobson @jarvaveckan@stiftelsentheglobalvillage